En viktig bok

Idag är det min tur att skriva om En viktig bok i Sofies bloggstafett. Igår skrev Lisa. Hela schemat hittar du här.

jul17.jpg

Jag har valt att skriva om boken ”Gregs Bravader” som är första boken i serien ”Dagbok för alla mina fans”. Egentligen skriver jag generellt om hela serien. Böckerna handlar om Greg som, i första boken, går i middle school. I hans familj finns mamma, pappa och lillebror Manny, som mamma och pappa beskyddar som en prins, och storebror Rodrick som älskar att jävlas med Greg.

Greg har det inte helt enkelt och i böckerna där vi får följa hans liv går det ofta lite snett. Han tampas med att lösa olika problem, som att bli mer populär, slippa jobbiga släktingar eller ordna upp när saker gått fel. Dessa problem och även Gregs lösningar leder till igenkänning, humor och medlidande. Boken är skriven med ganska lite text och mycket bilder. Det är lätt att följa med i dagboksformatet (fast Greg har en LOGGBOK absolut inte en dagbok!).

20161204_114335.jpg

Ja, okej, men varför har jag då valt denna bok? Jo, för när jag var yngre och min klass gick till biblioteket regelbundet var alla inte lika förtjusta. Men en bokserie ville de allra flesta läsa och det var just ”Dagbok för alla mina fans”. Den var alltid slut i hyllorna och om man fick tag på någon med en bok i serien slöts avtal för att få den efter.

Den här boken fick de som inte tyckte om att läsa att längta till lässtunderna och till biblioteket. Personligen tycker jag att böckerna är riktigt roliga och att Greg är en perfekt huvudkaraktär då det inte alltid går så bra för honom. Han är inte perfekt och är därför lätt att relatera till. Den första bok jag läste på engelska var en bok i denna serie och det fick mig att våga läsa mer på engelska.

”Dagbok för alla mina fans”-serien är viktiga böcker eftersom de är lättlästa, med ett bra innehåll och uppmuntrar barn till läsning. 

Imorgon tar Elvira över stafettpinnen!

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

9 thoughts on “En viktig bok”

  1. Boken jag kommer skriva om imorgon är faktiskt lite av samma sort – det var också en sådan där bok alla på klassen ville läsa, tur ändå att skolan hade fler ex ;D de är verkligen viktiga, de där böckerna som väcker läslust.

    Liked by 1 person

Kommentera

