Recension: Oktober är den kallaste månaden

Så, nu är jag tillbaka med en (kort 🙂 ) recension. Jag vet att det varit lite tomt här, men så blir det ju ibland. ”Oktober är den kallaste månaden” är en bok av Christoffer Carlsson som väldigt många bokbloggare skrivit om.

-Vega är sexton år och håller tyst när polisen frågar – om hennes bror, om hans bil och om hagelgeväret. Om var han är, och vad som har hänt. Samtidigt vet hon alldeles för mycket och blir själv indragen.- från baksidan på Oktober är den kallaste månaden

20161218_145527.jpg

Ja, vad ska jag säga? Jag tycker att den här boken var bra. Jag gillar att den inte är så lång, men fortfarande rymmer ganska mycket. Livet i Varvet och även ”gåtan” som ska lösas kommer fram bra. Det är en ruggig stämning som finns genom hela boken. Christoffer Carlsson skriver väldigt bra och intresset hålls uppe.

Så mycket igenkänning blir det inte tal om, då jag inte vuxit upp i en sådan miljö som Vega har. Saker som är naturligt för henne (dricka sprit och hagelgevär t.ex.), har jag inte någon erfarenhet av. Men jag känner inte att mitt intryck av boken dras ner eller att jag saknar att känna igen mig. Jag gillar den här boken och jag kan rekommendera den, om du inte redan läst den!

 

Har du också läst ”Oktober är den kallaste månaden”?

Titel: Oktober är den kallaste månaden
Författare: Christoffer Carlsson
Serie:
Sidor: 186
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: BokusAdlibrisCDON

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

