Fantastiska vidunder och var man hittar dem

Hörni! Film-fredag is back! Idag ska vi snacka film! Jag sitter här vid min dator med 5 fine frokner och Dynamite på hög volym och försöker dansa ut random känslor. Jag tänker även tillbaka på förra onsdagen. Då var jag nämligen på bio med några vänner och såg ”Fantastiska vidunder och var man hittar dem”. (Fantastic beasts and where to find them ).

Ska vi börja med att reda ut faktan då? (rätta mig som vanligt om jag har fel) Jo, den här filmen är baserad på en bok av (den fantastiska) J.K. Rowling som är obligatorisk läsning för alla förstaårselever på Hogwarts. Boken utspelar sig 70 år före Harry Potters tid. Filmen är ca 2 h och en kvart med åldersgräns 11 år. Ja.

Filmen handlar om magizoologen Newt Scamander som åker till New York för att studera magiska varelser. Där stöter han på mugglaren Jacob Kowalski. Men några förrymda vidunder ställer till med problem som Newt och Jacob blir indragna i. Både mugglarnas och trollkarlarnas värld ligger illa till. Ett mycket spännande äventyr väntar! (för trailer  se bl.a. SF:s hemsida)

Vi såg den inte i 3D men jag tror absolut att det kan vara coolt, då det är många effekter. Sen har ju 3D både för och nackdelar, en del tycker ju att det är jobbigt. Men det var inte trist utan 3D heller.

Ah. Denna film var väldigt omtyckt hos mig och mina vänner! Den hade väldigt många delar som vi uppskattade. Det var en medryckande film med en del läskigare inslag. Men humor och romantik, charm och vackra vidunder kom också fram och allt blev en härlig film med lagom stämning.

Newt och Jacob är nog mina favoriter här. Newt är mycket charmig med sitt brittiska uttal och hans enorma kärlek till sina djur. Han är så godhjärtad. Helt enkelt omöjlig att inte tycka om. Jacob är väldigt rolig och charmig han också. Och söt i sina, något förvirrade uttryck. (förstår ni vad jag menar med söt? hoppas det iaf) Sen har vi några häxor som kommer in i bilden också, men om dem så tänker jag inte säga så mycket.

Jag gillar att det går att få ut så mycket ur den fantastiska Harry Potter världen utan att det blir tjatigt eller tvingat. Och jag tycker verkligen att världen är helt underbar och det är härligt att få gräva ner sig i böcker och filmer. På nätet finns också otroligt mycket att läsa om karaktärer, bakgrunder och fanfiction, allt möjligt. Det ska ju tydligen bli fler HP filmer nu? Någon som har koll på planerna?

Jag tycker mycket om denna filmen då den var varierad men naturlig i sin blandning. Den hade fina karaktärer och alla de saker du kan önska dig. (Vi fick skratta och rysa. Utbrista ”naaw” och le. Vi fick slappna av och vi fick vara på tårna.) Rekommendation!

 

Trevlig helg!

// Lakritsboken

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

5 thoughts on “Fantastiska vidunder och var man hittar dem”

  1. Tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag säger att jag har för mig att det totalt ska vara fyra filmer till? Är inte 100 säker på det men tror det, haha. Annars kände jag lite med ”Fantastiska vidunder och var man hittar dem” att jag saknade lite av ”mörkret” som finns i de ordinarie HP-filmerna? Alltså det var en bra film herregud allt som rör hela det universumet är ju magiskt (ja det var ett skämt jag precis gjorde döm mig inte min humor är ju som den är), men tyckte det hela kändes lite Hollywoodiserat typ? Skulle jättegärna vilja ha en filmversion (och en utökad bokserie!) om historien om Ilvermorny, tror det kunde bli riktigt najs. Älskar att höra dina tankar om den här filmen!

    Liked by 1 person

    1. Ja, det skulle kunna vara så, har som sagt ingen koll själv. Och jag kan förstå vad du menar med att den saknar mörker. Visst är det spänning och så, men ja, den saknar något som finns i de andra HP filmerna. Men. Jag tycker också att det är en annan typ av film, så att det inte gör så mycket. I original HP så är det ju mer av Harry och hans hjärna (tankar) och kampen mot mörkret. Nu är det mer ett ”lite enklare problem” som ska lösas. Förstår du vad jag menar? =jag håller iof med, men tycker inte att det drar ner, då det ej är en lång serie om en huvudperson. (kul btw att både Harry Potter och huvudperson kan förkortas HP. hah, sånt tänker jag på). Och, Ilvvermorny är en bra idé. Det skulle jag absolut följa! 🙂 Till sist, tack!, det är kul med positiv respons!

      Liked by 1 person

      1. Oj herre, borde ha svarat på detta för typ 100 år sedan, sry. Förstår helt vad du menar! Självklart är det en helt annan story och då måste man ju ha en lite annan känsla för att liksom skilja på dem, men jag gillar ju de där ”mörka” känslorna så mycket…. *snyft*. Åh, gud vad skönt med någon annan som också tänker på detaljer! Man känner sig så konstig när man kommer på sig själv med att sitta och tänka på och se små detaljer som det där med HP till exempel, och ibland är det liksom så komplexa saker så man vet bara själv typ hur man kopplar saker och ting med varandra och när man ska förklara det för någon så låter det bara jättekonstigt. Som tur är brukar Matilda och jag ofta förstå varandra i de lägena, det är så skönt att kunna diskutera sånt med någon haha.

        Liked by 1 person

Kommentera

