Recension: Jag lever, tror jag

-Det är tisdag när det händer. Jag har alltid tänkt att man kommer få någon slags förvarning innan hela ens liv går i tusen bitar. Att det skulle vara en storm ute, eller jordbävningar. Jag hade aldrig trott att det skulle vara en dag som alla andra.

Moa är död och Kims värld rasar samman. Hur fortsätter man att leva utan sin bästa vän?- baksidan på Jag lever, tror jag

20170115_103507.jpg

Wow. Det här är en bok som biter sig tag i mig. Jag vill verkligen inte lägga ifrån mig den, utan fortsätta läsa och läsa. Bara lite till. 23:45 när jag egentligen borde sova måste jag bara få läsa ut de sista sidorna. Jag måste. Sen måste jag gråta lite också. Det måste jag.

Fy tusan vad jag känner med Kim. Jag vill bara att allt ska lösa sig för henne. Jag känner ett stort medlidande och det är så jobbigt för henne, så då blir det jobbigt för mig (på ett bra sätt).

Boken är skriven i dagsform (hmm, nu lät det som nåt annat va?), alltså inte kapitel 56 utan dag etthundrasju och så. En del dagar står det mycket på, en del lite. Detta upplägget liknar lite sidupplägget i M varken mer eller mindre. Svårt att sluta läsa alltså.

Det är så spännande att läsa om Kims minnen med Moa, hennes sorg, Kims jakt på svaren kring Moas död och hennes relationer med de som finns kvar. Amanda t.ex. och hur deras relation blir påverkad av Moas död.

20170115_103312.jpg

 

Mot slutet när jag kommer på det som både jag och Kim letat efter. När jag inser det som skulle kommas på. Då. Då stelnar jag till och ryser. Sen försöker jag få Kim att förstå genom febril tankeaktivitet. Det funkar efter ett tag, och då inser hon. Och reagerar.

En fantastisk debutroman om allt som sorgen kring en kompis död kommer med. En debutroman som jag tycker mycket, mycket, mycket om. Varm, varm rekommendation!

Har du läst ”Jag lever, tror jag”? 

Titel: Jag lever, tror jag
Författare: Christine Lundgren
Serie:
Sidor: 239
Originalspråk: Svenska
Taggar: Unga, Döden, Roman, Debut
Finns bl.a på: BokusAdlibrisCDON
Annat av författaren: –

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Recension: Jag lever, tror jag”

  1. Har tyvärr inte läst den här boken, men känner att jag blir lockad av den. Just där här med ”dagsformen” som du så fint uttryckte, känner jag igen från en annan bok jag har läst. Typ. Eller egentligen inte kanske… men hur eller hur det är typ det och det fick mig att tänka på boken ”Jag är kvar hos er” av Peter Pohl. Läste denna för länge sedan, och har länge funderat på att läsa om den men det har inte riktigt blivit tid. Det är en fantastisk bok om Anna som är 15 år och vet att hon snart kommer att dö på grund av sin cancer. Här varierar de olika kapitlen med berättaren, så ena dagen är det Anna själv, sen systern Maria eller kompisen Hanna eller mamma och man får alla karaktärernas syn på vad det är som händer. Genom hela boken följer man även Annas journal där man även där ser hur allt gradvis bara blir sämre. Rakt igenom är det en jättefin bok om hur det är att leva och veta att man snart inte gör det längre, och även om hur det kan vara som nära anhörig. Har du inte läst den rekommenderar jag den jättemycket, känns som att den kanske kan likna ”Jag lever tror jag” lite utifrån vad jag har läst om den. Måste försöka läsa den, den verkar bra…

    Liked by 1 person

    1. Hmm, ”Jag är kvar hos er” låter lite som en annan bok jag läst (nu blir det många böcker här xD ) i skolan ”Ett hjärta till Maria”, som handlar om Maria som är 14 år och har en hjärtsjukdom. Hennes hjärta kan stanna när som helst, så hon kommer kanske inte få lära känna sin syster, som är bebis. Därför skriver hon brev till henne. Just den boken var ingen megafavorit hos mig, men jag kom att tänka på den. Hur som helst, ”Jag är kvar hos er” verkar vara en riktigt stark bok som jag blev riktigt sugen på att läsa. Reserverade den direkt på biblioteket!

      Liked by 1 person

Kommentera

