Recension: Let it snow

Tanke från december: ”Den här Let it snow, det är nog nåt jag ska läsa. Hade ju passat bra i jul.” Heheh. Bara den lilla detaljen att julen tog slut innan jag fick tag på den. Men vad gör väl det. Nog för att det känts som vår de närmaste dagarna (nej en bor ju inte i nordligare Sverige så snönivåerna har inte direkt varit massiva), så är det ju trots allt en vintermånad. Och sen kommer April också. Vintervädret kan alltså komma tillbaka.

-En rejäl snöstorm på julafton kan vara en katastrof. Eller alldeles magisk. Det är julaftons kväll och Gracetown har blivit begravt i snömassor. En ensam tjej hoppar av tåget som fastnat i snön och pulsar fram till den nattöppna restaurangen vid spåret. Fjorton övertända cheerleaders följer efter och ber killarna på fiket att fixa fram ett spel. Tobin och Greven gräver fram ett Twister och ger sig ut i stormen i en episk kapplöpning mot tvillingarna Reston. Till slut hamnar alla vilsna själar på samma fik där Baristan Addie försöker laga sitt krossade hjärta vid espressomaskinen. Och försöker hitta en försvunnen miniminigris.  – från ”Let it snows”baksida

”Let it snow” är alltså en mysig bok i tre delar. Vinterstämningen är på och tre olika författare har samlats i en enda bok. Men delarna hänger alltså ihop. Och det är en sak jag gillar, hur trådarna knyts ihop, dels lite under delarna men även en hel del i slutet. Jag gillar att de gör det då 1) Det känns mycket som en hel bok med röd tråd. 2) Det är intressant att läsa om olika synvinklar på händelser och personer. Det kan hjälpa en med att komma ihåg att andra människor också tänker. I mitt huvud finns det en konstig funktion som kallas tankar och tydligen har alla andra också det;) ;). Även om det kan vara svårt att förstå, då tankeaktivitet inte syns. Därför är det intressant med parallellhandlingar och även om detta inte är den vanligaste formen av parallella handlingar så är det ändå en form av sådana.

*ler, kramar och klappar om boken lite.* Jag blir bara så himla glad av att tänka på denna berättelse! Den fyllde absolut på en lite försenad julvärme hos mig. Språket är ganska snabbläst, historien intressant och omslaget fint! Rekommendation!

Har du läst den här? Hur är vädret hos dig? Snöigt, töigt eller vårigt?

Titel: Let it snow
Författare: John Green, Maureen Johnson, Lauren Myracle