Recension: Svart sommar

Enligt webbhandlarna riktar sig Svart sommar till de i åren innan tonåren ansluter. Men som jag tjatar om så tycker jag att det spelar noll roll. Jag läste Åsa Anderberg Strollos bok i alla fall och jag fick rysningar.

-Det här kommer bli den värsta sommaren i Annies liv. Storrasyster Wilma är sur och det regnar oavbrutet. Och de är fast på Svärtan, det konstiga torpet i skogen som mamma plötsligt ärvt. Vad är det som luktar och varför vill hunden Sessan inte ens gå in i huset? Och de otäcka drömmarna som jagar Annie om nätterna, vad vill de henne?- från bokens baksida

psst. Glöm inte att titta in på måndag. Då skriver jag om fortsättningen till denna!

Jag är en kvällsläsare men vissa böcker brukar jag slalomläsa för att jag tycker det är otäckt att läsa om läskiga saker på kvällen. Eller så ser jag till att ha de utlästa innan jag ska sova. Som Vilse t.ex., den läste jag ut under en sommarlovsdag, så gott som en sträckläsning alltså. Svart sommar blev nästan sträckläst. Trettio sidor på morgonen, resterande på kvällen. Vilket var skönt. För otäckt, det blev det.

Annie ska spendera en sommar på ett gammalt torp, i ett ödsligt område, och torpet heter Svärtan. Som upplagt för läskiga inslag. De mystiska händelserna ökar, drömmar som känns verkliga, konstiga lukter, saker som ändrar sig och mamma och Hakim (bonuspappan) som verkar dölja något. Annie har hela tiden en stark känsla av att allt inte är riktigt rätt. Sakta kommer det fram nya pusselbitar och som läsare kan jag vara med och lösa pusslet. Detta gör att spänningen hålls uppe och jag får en känsla av att vara iakttagen. Burr.

Jag kan se varför den riktar sig till 9-12 års åldern. Den är lite enklare i hur saker utvecklar sig och löser sig, och också i språket. Att jag dessutom är en van läsare gör att det flyter på rejält och språket är inte någon utmaning. Men jag tror att den kan passa ovana läsare i även de där åren som kommer efter 12. Eller en van eller mindre van läsare som befinner sig under 12. En ganska bra bok som jag tror kan vara lagom för många. Om en står ut med att det är lite läskigt då ;).

En bok som jag gillar, den lämnar kvar en obehaglig skugga hos mig som jag inte riktigt kan skaka av mig helt. Därför satte jag näsan i den fristående fortsättningen för att få uppleva det en gång till. Som när en åker berg-och-dal bana och det är superläskigt men ändå ställer en sig i kön igen. (inte för att det händer undertecknad så ofta då men..) Rekommendation!

Har du läst? Är du en räddhare eller skräckfantast? (eller mittemellan? ni vet allt är ju inte bara svart eller vitt, som i serier osv. där karaktärer ofta har ett enda tydligt intresse och karaktärsdrag. så är det ju inte alltid? Sjukt intressant ämne, ska skriva nåt ordentligt om det nån gång. Nu har ni fått en SNEAK PEAK. på en skärm nära dig inom snar framtid (; )

Titel: Svart sommar
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Serie: finns en fristående fortsättning och den recenseras på måndag 🙂