Recension: Varm vinter

Varm Vinter är den fristående fortsättningen till Svart Sommar.

-Det är vinter, Annie är tillbaka i skolan med kompisarna, men det är allt annat än lugnt och roligt. Brandlarmet går hela tiden, samma person dyker upp på olika konstiga ställen, och någon lägger ett gammalt halsband i Annies låsta skåp. Två gånger. Är det den gulliga killen i 6D, eller är det någon som vill Annie illa? Och kan det vara så hemskt att hon satte igång alltihop själv, när hon öppnade dörren till skyddsrummet i källaren?- från bokens baksida

20170115_1036441

 

Då jag gillade Svart Sommar mycket hoppades jag att denna skulle vara lika bra. Tyvärr tycker jag inte det. För det första blir det inte alls lika läskigt här. De sakerna som ska vara otäcka känns inte trovärdiga på samma sätt. Visst kommer en del spännande historia fram men den läskiga biten blir aldrig särskilt skrämmande.

Relationerna mellan Annie och hennes jämnåriga upplever jag som ”typiska” relationer för en sån här bok. De känns inte så äkta eller speciella. Först är det ”gulliga bästisar som inte kan leva utan varandra åh kram kram” sen blir det ett bråk och sen är de vänner igen. Och mellan kompisen Fanny och Olle som Fanny är kär i går det väldigt lätt. Vi får höra att Fanny tycker Olle är söt. Dagen efter blir de ihop (typ). Mellan Annie och killen hon är kär i går det inte fullt så enkelt, men fortfarande ganska milt. Jag vet inte om det är svårt att komplicera saker men fortfarande anpassa en bok till åldern 9-12 eller om det är så relationer ser ut. Förmodligen är det nåt mellanting.

Jag önskar att jag kan gilla Varm Vinter så som jag gillar Svart Sommar men det gör jag inte. Dock är det fortfarande en helt okej bok, men jag skulle nog rekommendera just den här till lite yngre läsare.

 

Har du läst den här? Har du en bra måndag? Händer det nåt intressant idag?

Titel: Varm vinter
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Serie: fortsättning på Svart Sommar
Sidor: 191
Originalspråk: Svenska
Taggar: Skräck, Barn/unga
Finns bl.a på: CDONAdlibrisBokus
Annat av författaren: Svart sommar

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

