Recension: Eleanor & Park

-Året är 1986 och Parks tråkiga tillvaro förändras när Eleanor, den nya tjejen, hamnar bredvid honom på skolbussen. Rödhårig, storvuxen och konstigt klädd passar hon inte in. Men de funkar tillsammans. De möts i musiken, i serierna och en längtan bort.

Även om Eleanor och Park förstår att den första kärleken sällan varar för evigt är de modiga och desperata nog att våga försöka. Mycket kan hända på bara ett skolår.- från Bokus

20170128_094057

Både Eleanor och Park är ganska speciella karaktärer.  Jag gillar att dessa huvudpersoner får komma fram och skildra sina världar. Men ibland blir jag lite ledsen över valen de gör och jag förstår inte varför de väljer att göra som de gör. När slutet närmar sig är jag inte helt nöjd med hur allt har utspelat sig men jag tycker ändå att det blir lite bättre som sista avslutning.

Boken utspelar sig 1986. Varför den gör det vet jag inte. Jag märker inte heller av det särskilt mycket, visst det är 80-tals musik och inga mobiler, men det är ändå inget jag tänker på.

Jag tycker det är hemskt jobbigt att läsa om hur Eleanor har det. Det berör mig verkligen och jag önskar så mycket att det ska lösa sig för henne. Hennes och Parks relation berör också, men det saknas lite för att deras relation ska få det att pirra i magen och få mig att skrika för att de ÄR. SÅ. KÄRA. Så på den fronten blev jag lite besviken. Viktigt att förstå nu är att jag alltså gillar boken väldigt mycket men att den enligt mig hade kunnat vara ännu bättre. Det finns nog många därute som skriker för att Eleanor och Parks relation är magisk, så jag tror att andra kan tycka att den är ännu bättre.

Jag gillar språket. Jag tycker att det är fint och passar bra ihop med historien. Rainbow Rowell blandar allt det jobbiga med ljusglimtar och får då en ”balans”. Att det är korta kapitel och stycken skrivna ur Parks synvinkel varvade med sådana skrivna ur Eleanors vinkel gör så att intresset hålls uppe. Jag vill bara fortsätta läsa, lite till och lite till.  Jag tror också att den här kan passa bra att läsa i skolan, just då det kan leda till många samtal kring Eleanors och Parks levnadsförhållanden och deras upplevelser.

Eleanor & Park är en fin bok med charm, hopp och kärlek men också tunga, jobbiga bitar. Den berör flera tuffa ämnen och beskriver relationen mellan två människor med olika uppväxt, stil och levnadsförhållanden som hittar varandra med hjälp av musik och serier. Jag gillar den eftersom den berör, har ett fint språk och en vacker historia där även det jobbiga får komma fram.

Har du läst?

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell