Recension: Jellicoe Road

-Som elvaåring överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne, Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu någon i Taylors liv försvinner och någon återvänder.-

20170305_101917[1]

Okej. WOW. ”Jellicoe Road” är en underbar bok! Det var tydligen hypat kring denna bok för ett par år sen, men på den tiden rörde inte jag mig på nätet så värst jättemycket och särskilt inte bland bokbloggare. Men ödet gjorde så att vi fann varandra ändå och jag är superglad över det. Den här boken innehåller så mycket saker som är bra. Först och främst. Karaktärerna. Jag älskar dem! Taylor har så många sidor; hon är både cool, tuff och smart, känslosam, ångestfylld och en förebild för andra.

”Jag vill att du ska ta dem under dina vingars beskydd, Taylor.”

”Jag har inga vingar, Hannah.”

sida 25, Jellicoe Road

Taylor är inte den enda jag gillar. Jonah, Raffy och Chaz lyckas alla charma mig totalt också. Jag gillar deras samspel (pickelsen…ni som läst..ni vet) och hur de är med varandra och. Det går inte att beskriva med ord utan att spoila allt.

Innan jag började läsa trodde jag att boken skulle vara ganska trögläst, men där hade jag fel! De första 50 sidorna går det lite trögt och det är inte helt lätt att hänga med på allt. Sen släpper det och då rullar det på. Glöm inte att läsa de kursiva bitarna även om de är lite tråkiga och du inte fattar någonting. Det löser sig senare och har du då läst ordentligt kan du vara med och klura lite.

En annan bra grej är att boken är bred och innehållsrik. Den väcker olika sorters känslor och bjuder på både positiva och mer sorgliga moment i livet. Det finns kaxighet som får mig att le och ångestladdade samtal som får mina ögon att tåras.

Det här är en berättelse som etsar sig fast i minnet och den är så grym! Verkligen läsvärt!

Har du läst?

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Serie:
Sidor: 349
Originalspråk: Engelska
Taggar: Unga, Romaner
Finns bl.a på: BokusCDONAdlibris
Annat av författaren:

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Recension: Jellicoe Road”

  1. Jag läste Jellicoe Road då för några år sedan, i samband med hypen, men fattade aldrig grejen? När jag tänker tillbaka på den är det bara… tomt? Blir nog tvungen att ge den ett försök till. Hoppas jag sparat den…

    Liked by 1 person

    1. Trist att den inte passade dig (då iallafall), men smaken är som baken. Vissa älskar det som andra ogillar. Att ge böcker en ny chans kan dock ge en ny, positiv upplevelse. Jag själv fastnade t.e.x inte för Harry Potter första gången jag läste den. Andra gången blev jag trollbunden…

      Gilla

Kommentera

