Recension: Ordbrodösen

-I en bruksort i Värmland bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. Kvinnorna kan styra ändras tankar med skrivna ord. Dagen då Alba fyller arton är det henne tur. När hon kliver in i samlingssalen i den nedlagda byskolan vet hon att ceremonin bara kan sluta på ett sätt. Ingen ordbrodös har någonsin misslyckats med sitt inträdesprov. Inte förrän nu.-

20170305_101847

Oj. ”Ordbrodösen” är verkligen värd varenda hyllning den fått. Anna Arvidsson  har kommit på en genialisk fantasyidé som är mycket enkel att greppa. Det behövs inte 9 tegelstenar för att förstå Ordbrodösvärlden. Samtidigt känns det som att jag verkligen kan tycka att det är intressant och spännande eftersom att det inte utelämnas viktiga saker och det finns flera mystiska händelser.

Okej, så vi har en magisk fantasyvärld som funkar fint. Anna Arvidsson har valt att blanda den med den ”vanliga världen”, alltså den som omger oss idag. Och den världen är också välskriven och välfungerande. Alba har inte riktigt vuxit upp som vanliga tonåringar, men tillsammans med Klara och Lo kan hon få uppleva det hon ”missat”. Jag säger bara; Bjud mig på te, Klara! Vad härligt det skulle vara att få komma hem till henne.

Nu har vi en bra miljö, men boken måste ha karaktärer också. Med Alba, Lo, och Klara blir det bock  även på den punkten. Vi har Alba som ska utforska sin bakgrund, Lo och Klara som bjuder på te och härlig feeling, men också hjälper Alba, och vi har killar som är lite charmiga. Sen finns det flera lite mystiska karaktärer och då tänker jag speciellt på de som är ordbrodöser. Dock har jag lite svårt att hålla isär karaktärerna, då det är rätt många som nämns. Det är en rätt stor uppradning av en släkt med mycket:”som är mamma till den och syster till den och kompis med den” och där hänger jag inte med. Jag tycker dock att jag klarar mig bra utan att ha förstått alla karaktärer till 100 %.

Jag gillar att Albas minnen och drömmar kommer med lite ny information i taget, så  det tillförs bitar i mysteriet allt eftersom. Som läsare kan jag vara med och lägga pusslet, men det är kanske inte alltid så som man först tror?

”Ordbrodösen” är en bok som lyckas totalt med att vara både riktigt nervkittlande och väldigt mysig, med en skön stämning, på samma gång. En bok där sidorna bara flyger förbi. Varm rekommendation!

Har du läst?

Titel: Ordbrodösen
Författare: Anna Arvidsson
Sidor: 322
Taggar: Övernaturligt
Finns bl.a på: AdlibrisBokusCDON
Annat: Ordbrodösen är Anna Arvidssons debutroman

4 thoughts on “Recension: Ordbrodösen”

1. Jag har läst, och förundras över alla positiva omdömen den har fått – ja, språket är mycket bra, karaktärerna väl beskrivna, men många lösa trådar får ingen förklaring alls och tilltron till hur många människor i samhället som kunde läsa på femtonhundratalet är förfärande naiv. Grundidén med att kunna styra andra med sina ord används inkonsekvent. Möjligen hade jag accepterat detta som tonåring, men som vuxen hittar jag alldeles för många hål i väven.

Liked by 1 person

1. Hej Karin, tack för din kommentar! Jag förstår vad du menar, även om jag själv inte uppmärksammade det när jag läste efterssom jag var trollbunden av historien. Kanske har man som författare nöjlighet att ändra historien lite som man vill, så att ens egna berättelse ska fungera och som läsare är det upp till var och en vad man tycker om det. Trist att just den här boken inte passade dig, men tur att det finns så mycket att välja på. Ha det gott!

Gilla