6 snabba recensioner

Hörni! Jag vet att uppdateringen här är oregelbunden och hyfsat obefintlig. Detta på grund av en fullproppad tid för min del. Men idag snabbrecenserar jag några böcker som tyvärr mest var ”helt okej”. Bäst av dessa var ”Om du såg mig nu” och ”Olyckornas tid”. Flera långa recensioner på gång, så håll ut!

Olyckornas tid av Moïra Fowley-Doyle

Handlar om en syskontrio som under en period varje år utsätts för oförklarliga skador och olyckor. En bok som utspelar sig i gränslandet mellan verklighet och dröm. Detta gör att det blir spännande och unikt, men också ibland lite svårt att hänga med.

20170305_101935.jpgVåga följa en dröm av Lena Wallin

Linn går sista året på gymnasiet. När skolan är slut ska hon läsa till läkare. Hon lever ett fullpackat liv där mycket tid läggs på att vara i stallet och plugga. Sen dyker Vincent upp och allt börjar förändras. En okej bok, där jag störde mig på att Linn och Vincent ändrade sig hela tiden. Jag hängde inte med för de ville vara tillsammans och så ville de inte det. Visst kan man ha kluvna känslor, men det blev lite virrigt i denna boken och jag tror att det går att fånga jagvill-jagvillinte på andra sätt som kanske hade funkat bättre.

20170305_102013

Om du såg mig nu av Sofia Nordin SPOILER!

Esmael följer efter Ella mot Umeå. Där går det inte så enkelt att förlåta och bli förlåten som han hade hoppats. Den spännande fortsättningen (som jag väntat!) fortsätter att visa att Ella inte är den enklaste att handskas med, men också att de flesta människor har sidor man kanske inte känner till om sig själv. Spännande, men inte lika bra som de tre första.

Omslagsbild: Om du såg mig nu
bild från rabensjogren.se

Superhjältar – på gott och ont av Karl Modig

Oscar och Klara träffas på en fest och när de sen tar följe hem kommer allt att förändras. De blir träffade av blixten och nästa dag inser de att de har fått superkrafter. En bok med ett tydligt superhjältetema invävt i två helt olika tonårsvärldar. Lite humor, lite igenkänning, en helt okej bok.

bild från lillapiratforlaget.se

Hoppas av Åsa Anderberg Strollo

Strax innan jul lämnar Jonna sitt hem och åker till Stockholm. Hon har fått nog av skiten där hemma. Men allt går inte som hon tänkt sig nr hon väl kommer till Stockholm, jobb, pengar och bostad är inte så lätt att få tag i. En bok som visar de unga hemlösas situation. En vinkel som vi inte ser så jätteofta, så bra att det uppmärksammas.

20170305_101925.jpg

Vad mina vänner inte vet av Sonya Sones

Sophie är en av de coola på skolan. Hon har väninnor och en bra pojkvän. Men på lovet börjar saker förändras, då Sophie börjar träffa Murphy, skolans tönt. En lättläst berättelse (skriven på prosa!) med ett rätt vanligt händelseförlopp. Ändå en helt okej bok.

20170128_093750

Ha en trevlig påsk och ta hand om varandra!!

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

