Recension: Jag vill vara jordens medelpunkt

-En vinterdag i januari lämnar Lova Stockholm för att åka till Nya Zeeland och vara borta i ett år. Hon är sexton år och har allt uträknat. Det är nu livet börjar! När hon kommer hem ska hon bli författare och vara ihop med David Brink. Först ska hon bara bli av med oskulden och uppleva saker som hon sen ska skriva om. Det är planen.

Men Nya Zeeland är inte alls som Lova drömt om. Hon hamnar på en farm långt ute på landsbygden utan möjlighet att ta sig någonstans på egen hand, utom med skolbussen. Värdmamman Karen är ensamstående med tre barn och 220 kor, och de bor i något som mest liknar en gul skokartong. Veckorna går och varje dag är den andra lik, tiden står liksom stilla. Långsamt börjar paniken krypa i Lova; hon måste komma därifrån, men hur?- från bokus
20170528_172110.jpg

Nu är det här en blogg och här är det jag som huserar, därför ska jag vara ärlig; jag gillar inte den här boken. Lova klagar hela tiden på att hennes liv i Australien är trist men jag tycker mest att boken är trist. Det händer ingenting (vilken Lova också tycker) och när det väl händer nåt så får boken ett plus för tvisten i tvisten, men annars känns det mest lite platt och omotiverat. De tre vanligaste sakerna i boken känns som 1) ”Det händer ingenting” 2) ”De här (byxorna typ) är så 80-tal!” 3) ”Den typ 13-åriga kille som bor i mitt hus har ett udda beteende, undrar varför? Just ja, han är i puberteten.”

Dessutom förstår jag inte varför den måste utspela sig på 90-talet? 2000-talisterna känner inte igen tidsmarkörerna på det sättet, så det blir inte extra igenkänning om man riktar sig till dem. Men boken riktar sig kanske till de lite äldre och att det är tänkt att de ska uppskatta att ”drömma sig tillbaka” till skrivmaskiner och annorlunda kläder?

Om den här boken har en charm så missar jag den totalt. Språket tilltalar inte mig, handlingen känns platt och omotiverad och jag gillar inte huvudpersonen. Känner inte mycket alls för henne, inte så mycket positivt i alla fall. Det enda som jag gillar är att omslag och innerpärm är i fina färger. Sorry ass.

Titel: Jag vill vara jordens medelpunkt
Författare: Charlotta Lannebo
Serie:
Sidor: 171
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar, 90-tal
Finns bl.a på: BokusAdlibris
Annat:

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

