Recension: Tisteltankar

-En dag faller Linns mormor ihop. Linn blir paralyserad men folk runt omkring agerar. Det räcker inte för att rädda mormoderns liv och händelsen tar hårt på Linn. När sommarlovet sen är slut delas klassen upp på grund av en vattenläcka på skolan. Linn hamnar i samma klass som Badbollen, eller Tim som han egentligen heter, en av dem som hjälpte till när mormor föll, snygge Jakob och Emelie som har ett gäng och en dryg attityd. Stämningen i klassen är annorlunda än i Linns gamla klass och hon har svårt att få vänner och komma in i gemenskapen.-
20170627_105444Jag hade höga förväntningar på Tisteltankar, hoppades att den skulle vara magisk och beskriva ångest på ett vackert och känslosamt sätt. Men jag känner inte riktigt att den räcker till. Språket är inte någon utmaning för mig, det blir inte svårt att läsa och därför passerar orden bara förbi. De berör inte riktigt heller, min älskade magi saknas. Därför upplever jag boken som bra, men inte mer än så. Godkänd och kanske läsvärd för vissa, men för oss som söker fullständigt lamslagande böcker är det här tyvärr inget måste. På vissa ställen i boken närmar den sig intressant och bättre, men den når inte riktigt. Positivt är att psykisk ohälsa berörs och det är viktigt att vi kan få läsa mer om det.

Tyvärr blir Tisteltankar bara ytterligare en i mängden, godkänd men inte fantastisk. Kanske hade jag tyckt mer om den när jag var yngre. Då hade jag förmodligen upplevt språket som mer speciellt också.

Titel: Tisteltankar
Författare: Annette Eggert
Serie:
Sidor: 237
Originalspråk: Svenska
Taggar: Unga
Finns bl.a på: AdlibrisBokus

Annat:

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

