Recension: Konsten att höra hjärtslag

-Spåren efter honom slutar i Bangkok. Varför har han, en framgångsrik New York-advokat, lyckligt gift och med två vuxna barn, bara gett sig iväg utan förklaring? Fyra år senare hittar hustrun ett gammalt kärleksbrev, som aldrig postats, från honom till en okänd kvinna med adress i Burma. Hos dottern Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. Kanske finns förklaringen till faderns försvinnande där och kanske kan hon få träffa honom igen. När Julia reser till den lilla byn bland bergen i Burma hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus möts hon av en märklig man och hon förstår att hon är väntad. Fascinerad lyssnar Julia till hans historia om umbäranden och kamp. Om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna. Om det som står skrivet i stjärnorna och om en kärlek som övervinner allt.- från bokens baksida

”Konsten att höra hjärtslag”. SMACK. De orden, i den ordningen är inte längre någon nyhet va? En av de senaste årens kanske mest omtalade böcker. ”Magisk kärlekshistoria!” och ”bästa jag läst”, skulle en kunna sammanfatta de flesta recensionerna.

Så efter en lång tids väntan, där jag låtit hypen lägga sig, ryckte jag till sist åt mig den från pockethyllan. Och läste. Jag läste en unik roman, med en spännande vinkel och reflektionsframkallande ton, annorlunda miljö för oss västbor, händelser som söker övernaturlighetsstämpeln och en otrolig kärlek som växer fram efter att två människor, som är både lika och olika, möts. En kärlek som bokstavligen talat bär dem framåt i livet tills ödet skiljer dem åt, men trots denna grymhet stannar parterna i kärlekens tunga.

En bok som blivit så hyllad kan väl inte vara dålig? Nja, jag vet inte. Men ”Konsten att höra hjärtslag” är aboslut inte dålig. Den är unik och hyllar kärleken och tron, ger oss en inblick i en ny kultur (beroende på var du kommer från iof). Den är sorglig och underbar, magisk, gripande och djup. Men den hade mått bra av att få vara lite ifred. Jag föll offer för de höga förväntningarna. Utan attt nedvärdera den här så hade jag hoppats på mer. Ännu häftigare magi, ett språk där jag måste läsa sidor om och om igen med tårarna rinnandes och en handling som inte går att lägga ifrån sig. Ibland når den upp till det. Men inte tillräckligt ofta som jag hoppats.

Läs den! Gör det, den är superfin. Men försök tänk att det är ett ruttet loppisfynd som ingen nånsin sagt ett gott ord om, släpp förväntningarna, så kommer du kanske ha lättare att tycka om den.

Titel: Konsten att höra hjärtslag
Författare: Jean-Pillipp Sendker (Hjärtats innersta röst)