Recension: Från och med du

Dejtandet går inte så bra för Anna Alessis. Många av de hon dejtar visar sig vara mer eller mindre knäppa. Men, Anna är ändå lycklig. Hon jobbar med historia, vilket hon älskar, och livet är ändå ganska bra. Annat var det i hennes tonår. När hon gick i skolan blev hon ständigt retad och tiden var svår för henne. Helst skulle hon glömma det, men så en dag dyker James Fraser, en av mobbarna, upp i Annas liv. Allting blir upp och ner igen. Saker och ting verkar annorlunda nu, men hur mycket har Anna och James förändras från skoltidden?

Är du regelbunden gäst här börjar detta kanske bli lite tjatigt, eftersom de böcker av Mhairi McFarlane som jag läst hittills har varit lika varandra i sitt mönster och så även denna. ”Från och med du” är en ganska lättläst bok, som inte kräver allt för mycket av dig som läsare. Den är riktigt rolig, dialogerna är skarpa, karaktärerna är intressanta. Ja, slutet är inte helt oförutsägbart, men det har faktiskt ingen betydelse här.

Jag läste en recension som tyckte att det var ett ytligt och udda val av Anna att gå tillbaka till James. Även att James gillar henne nu när hon är smal men var taskig mot henne när hon var större tyckte recensenten var ytligt. I den frågan känner jag mig lite tveksam. Vet vi ens att James gillar Anna bara för att hon gått ner i vikt? Han kan ju ha utvecklats som person och ser Anna för den hon verkligen är. Jag gillar boken för mycket för att se det från den sidan, upplever inte kärleken som utseendefixerad.

Jag tycker mycket om ”Från och med du”. Jag tycker att det är en underhållande och mysig roman som funderar lite lagom på livet. Min förälskelse till Mhairi McFarlane håller i sig.

Titel: Från och med du
Författare: Mhairi McFarlane